Dr. Olivier Schalm

Olivier Schalm studeerde scheikunde aan de Universiteit van Antwerpen. Tijdens zijn masterproef, doctoraat en postdoctoraal onderzoek specialiseerde hij zich in de chemische analyse van erfgoedmaterialen zoals historisch glas, zilverlegeringen en pigmenten. Hij deed ook onderzoek naar geavanceerde beeldvormingstechnieken, waaronder emissieradiografie, en onderzocht innovatieve, op plasma gebaseerde methoden voor het reinigen van aangetast zilver. Zijn werk verschoof geleidelijk naar milieumonitoring in musea en kerken. In het kader van het AIRCHECQ-project ontwikkelde hij een multiparameter monitoringtool en algoritmen die milieumetingen omzetten in risiconiveaus voor versnelde materiaaldegradatie. Na zijn overstap naar de Hogere Zeevaartschool Antwerpen breidde hij deze expertise uit door compacte, multifunctionele Arduino-gebaseerde dataloggersystemen te ontwikkelen voor een breed scala aan maritieme toepassingen. Deze systemen worden gebruikt voor luchtkwaliteitsmonitoring, in intern ontwikkelde boeien, voor het monitoren van het energieverbruik van kleine autonome vaartuigen of voor het meten van de bewegingen van schepen of platforms. Zijn onderzoek richt zich op robuuste kalibratiemethoden voor goedkope gassensoren en geavanceerde datavisualisatietechnieken die risicobeoordeling ondersteunen door gemeten concentraties van verontreinigende stoffen om te zetten in intuïtieve, gezondheidsgerelateerde risiconiveaus die toegankelijk zijn voor niet-deskundigen. Zijn huidige werk richt zich op duurzaam transport in de maritieme sector. Hij onderzoekt hoe het energieverbruik aan boord kan worden geoptimaliseerd door middel van gerichte training van de bemanning en verbetering van de interactie tussen de exploitant en de energiesystemen van het schip, om zo de overgang naar een energiezuinigere en schonere scheepvaart te ondersteunen.

Voor meer informatie over Olivier, neem een kijkje op ORCID of op ResearchGate.

Lid van projecten

On board
Ontwikkeling van een beslissingsondersteunend systeem voor luchtkwaliteitsmonitoring aan boord

Proof of concept voor een beslissingsondersteunend systeem om de beroepsrisico's van zeevarenden als gevolg van de luchtkwaliteit te verminderen

Lees meer

On board
Air@Port

Goedkoop beslissingsondersteunend systeem om de impact van schepen op de luchtkwaliteit in de havenstad Cienfuegos te evalueren

Lees meer

On board
AIRCHECQ+

Verbetering van de toegankelijkheid en herbruikbaarheid van de AIRCHECQ-producten voor nieuwe disciplines

Lees meer

On board
Energieverbruik, thermisch comfort en energieverlies van een geclassificeerd monument en een nieuw gebouw

Participatief onderzoek met studenten naar het energieverbruik, thermisch comfort en energieverlies van een geklasseerd monument en een nieuw gebouw. Onderwijsinstellingen moeten de leerproductiviteit van studenten stimuleren.

Lees meer

boot
Elgas

Een belangrijk verschil tussen de scheepvaart en andere vormen van vrachtvervoer is dat varend personeel langere tijd op het schip verblijft. Daardoor kunnen deze mensen ook in hun vrije tijd blootgesteld worden aan bronnen van luchtverontreiniging (bijvoorbeeld: uitlaatgassen, ladingsdampen, vervuiling afkomstig uit havens). Voor de binnenvaart is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat kinderen meevaren tijdens vakanties. Helaas hebben we onvoldoende kennis over de binnenluchtkwaliteit in de accommodaties van schepen.

Lees meer

On board
SATIMAIR

SATellite beeldanalyse voor luchtkwaliteit op schepen: een verkennend onderzoek

Lees meer

greenport logo 2
GREENPORT

Innovatie door Slim Gebruik van Huidige Middelen.

Lees meer