Dr. Olivier Schalm
Olivier Schalm studied chemistry at the University of Antwerp. During his master thesis, PhD, and postdoctoral research, he specialised in the chemical analysis of heritage materials such as historical glass, silver alloys, and pigments. He also investigated advanced imaging techniques, including emission radiography, and explored innovative plasma-based methods for cleaning tarnished silver. His work gradually shifted toward environmental monitoring inside museums and churches. Within the AIRCHECQ project, he developed a multi-parameter monitoring tool and algorithms that translated environmental measurements into risk levels for accelerated material degradation. After moving to the Antwerp Maritime Academy, he expanded this expertise by developing compact, multipurpose Arduino-based data logger systems for a wide range of maritime applications. These systems are used air quality monitoring systems, in in-house-developed buoys, for monitoring the energy consumption of small autonomous vessels, or for measuring ship or platform motion. His research emphasises robust calibration methods for low-cost gas sensors and advanced data visualisation techniques that support risk assessment by converting measured pollutant concentrations into intuitive, health-related risk levels accessible to non-experts. His current work focuses on sustainable transport in the maritime sector. He investigates how onboard energy consumption can be optimised through targeted crew training, and improving the interaction between the operator and the vessel’s energy systems to support the transition toward more energy-efficient and cleaner ship operations.
Voor meer informatie over Olivier, neem een kijkje op ORCID of op ResearchGate.
Lid van projecten
Ontwikkeling van een beslissingsondersteunend systeem voor luchtkwaliteitsmonitoring aan boord
Proof of concept voor een beslissingsondersteunend systeem om de beroepsrisico's van zeevarenden als gevolg van de luchtkwaliteit te verminderen
Lees meer
Air@Port
Goedkoop beslissingsondersteunend systeem om de impact van schepen op de luchtkwaliteit in de havenstad Cienfuegos te evalueren
Lees meer
AIRCHECQ+
Verbetering van de toegankelijkheid en herbruikbaarheid van de AIRCHECQ-producten voor nieuwe disciplines
Lees meer
Energieverbruik, thermisch comfort en energieverlies van een geclassificeerd monument en een nieuw gebouw
Participatief onderzoek met studenten naar het energieverbruik, thermisch comfort en energieverlies van een geklasseerd monument en een nieuw gebouw. Onderwijsinstellingen moeten de leerproductiviteit van studenten stimuleren.
Lees meer
Elgas
Een belangrijk verschil tussen de scheepvaart en andere vormen van vrachtvervoer is dat varend personeel langere tijd op het schip verblijft. Daardoor kunnen deze mensen ook in hun vrije tijd blootgesteld worden aan bronnen van luchtverontreiniging (bijvoorbeeld: uitlaatgassen, ladingsdampen, vervuiling afkomstig uit havens). Voor de binnenvaart is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat kinderen meevaren tijdens vakanties. Helaas hebben we onvoldoende kennis over de binnenluchtkwaliteit in de accommodaties van schepen.
Lees meer
SATIMAIR
SATellite beeldanalyse voor luchtkwaliteit op schepen: een verkennend onderzoek
Lees meer
GREENPORT
Innovatie door Slim Gebruik van Huidige Middelen.
Lees meer